Højmesse

påskegudstjeneste i Holstebro Kirke

Højmesse

Højmessen er søndagens hovedgudstjeneste. I Holstebro kirke er den næsten altid placeret kl. 10. Det er den af gudstjenesterne, der har den mest fyldige liturgi (gudstjenestens opbygning). F.eks. er her dåb og nadver, og koret synger ofte en motet efter prædikenen.

Historisk undergik højmessen en udvikling i den protestantiske kirke. F.eks. kom gudstjenesten til at foregå på modersmålet i stedet for latin.

En del af gudstjenestens opbygning og de liturgiske led svarer fuldstændigt til den latinske messe, bl.a. Kyrie eleison (Herre, forbarm dig), Gloria (Ære være Gud), Credo (Trosbekendelsen), Sanctus (Helligsangen) og Agnus Dei (O, du Guds lam).

Højmessens liturgi på dansk, engelsk og tysk ligger i foldere ved kirkens indgang.

Teksterne til kirkeåret kan ses på på Bibelselskabets hjemmeside.

Præst - Alle
Sognepræster